The only way to learn MATHEMATICS

is to do MATHEMATICS.

- Paul Halmos -
#8x100 математик сургалтын төв
БҮХЭЛ БА БУТАРХАЙ ХЭСЭГ

 
ОНОЛ
 

Тодорхойлолт 1. Аливаа бодит тооны хувьд түүнээс үл хэтрэх хамгийн их бүхэл тоог уг тооны бүхэл хэсэг гээд $[x]$ гэж тэмдэглэнэ.

 

Бүхэл тооны бүхэл хэсэг нь өөрөө байх нь ойлгомжтой. Харин бутархай тооны хувьд тоон шулуун дээр дүрслэвэл $x$ тооноос үл хэтрэх тоонууд нь шар өнгөөр тодроно. Эдгээрээс хамгийн их бүхэл тоо буюу улаан сумаар заагдсан тоо нь $x$ тооны бүхэл хэсэг буюу $[x]$ байна.

Өөрөөр хэлбэл, Аливаа тооны бүхэл хэсэг гэдэг нь тоон шулуун дээр түүний зүүн гар талын хамгийн ойрхон тоо нь байна.

Жишээлбэл, $[1.23]=1$, $[3.87]=3$, $[-3.4]=-4$, $[-0.65]=-1$ байна.

 

Тодорхойлолт 2. Аливаа бодит тооны хувьд уг тооноос уг тооны бүхэл хэсэг хүртэлх зайг уг тооны бутархай хэсэг гээд $\{x\}$ гэж тэмдэглэнэ.

 

Зурагт үзүүлсэн шар өнгөөр тодорсон хэрчмийн урт нь уг тооны бутархай хэсэг байна.

 

Жишээлбэл, $\{1.83\}=0.83$, $\{-2.4\}=0.6$, $\{-0.65\}=0.35$ байна.

Дээрх тодорхойлолтуудаас дараах чанаруудыг гаргаж болно. Аливаа бодит $x$ тооны хувьд $$[x]\le x,\ 0\le \{x\}< 1,$$ $$x=[x]+\{x\}$$ байна.

 

ЖИШЭЭ

Жишээ 1. $[1.4]+[2.23]+[-2.5]$ илэрхийллийн утгыг ол. Энд $[x]$ нь $x$ тооны бүхэл хэсэг.

$$\underbrace{[1.4]}_1+\underbrace{[2.23]}_2+\underbrace{[-2.5]}_{-3}=0.$$

 

Жишээ 2. $\{2.3\}+\{-45.6\}-\{-8.9\}$ илэрхийллийн утгыг ол. Энд $\{x\}$ нь $x$ тооны бутархай хэсэг.

$$\underbrace{\{2.3\}}_{0.3}+\underbrace{\{-45.6\}}_{0.4}-\underbrace{\{-8.9\}}_{0.1}=0.6$$

 

Жишээ 3. (ЭЕШ2012) Дараах илэрхийллийн утгыг ол. $$\{-3.45\}+[\sqrt{18}]-\left[\dfrac83\right]+\{4.45\}$$

$$\underbrace{\{-3.45\}}_{0.55}+[\sqrt{18}]-\left[\dfrac83\right]+\underbrace{\{4.45\}}_{0.45}=$$ $$=0.55+\underbrace{[4.24...]}_4-\underbrace{[2.(6)]}_2+0.45=3.$$

 

Жишээ 4. $\dfrac{\sqrt2+1}{\sqrt2-1}$ илэрхийллийн бүхэл хэсгийн ол.

Хосмогоор нь үржүүлвэл $$\dfrac{\sqrt2+1}{\sqrt2-1}\cdot\dfrac{\sqrt2+1}{\sqrt2+1}=$$ $$=\dfrac{(\sqrt2+1)^2}{2-1}=2+2\sqrt2+1=$$ $$=3+2\sqrt2\approx 5.83$$ болно. Иймд $$\left[\dfrac{\sqrt2+1}{\sqrt2-1}\right]=5.$$

 

Жишээ 5. $\sin\dfrac{2023\pi}6-7$ тооны бүхэл хэсгийг ол. Энэ бодлогыг 11-ээс доош ангийн сурагчид бодох хэрэггүй.

$2023=337\cdot6+1$ тул $$\sin\dfrac{2023\pi}6=\sin\left(337\pi+\dfrac{\pi}6\right)=$$ $$=\sin\left(\pi+\dfrac{\pi}6\right)=-\sin\dfrac\pi6=-\dfrac12$$ байна. Иймд $$\underbrace{\sin\dfrac{2023\pi}6}_{-0.5}-7=-7.5$$ болно. Иймд бүхэл хэсэг нь $-8$ юм.

 

Жишээ 6. $[3x-1]=7$ тэгшитгэлийг бод. Энд $[x]$ нь $x$-ийн бүхэл хэсэг.

Өгсөн нөхцөлөөс $$7\le 3x-1< 8$$ байх нь ойлгомжтой бөгөөд энэ тэнцэтгэл бишээ бодвол $$8\le 3x< 9\Rightarrow$$ $$\Rightarrow\dfrac83\le x< 3.$$

 

ДААЛГАВАР
  1. Дараах тоонуудын бүхэл хэсгийг ол. $$12.34,\ -21.54,\ -3.25,\ 0.4587,$$ $$\sqrt2,\ \pi,\ e,\ \sqrt{28}-7$$ $$\dfrac73, -\dfrac{23}{24},\ -2\dfrac95$$
  2. Дараах тоонуудын бутархай хэсгийг ол. $$12.34,\ -21.54,\ -3.25,\ 0.4587,$$ $$\dfrac73, -\dfrac{23}{24},\ -2\dfrac95$$
  3. Дараах илэрхийллийн утгыг ол. $$[2.34]-\{-2.4\}+\left[-\dfrac23\right]+[-2.5]$$
  4. $3-\cos\dfrac{2023\pi}{32}$ тооны бүхэл хэсгийг ол.
  5. $\left[\dfrac x2+1\right]=12$ тэгшитгэлийг бод. Энд $[x]$ нь $x$-ийн бүхэл хэсэг.
  6. $2023!$ тоо хэдэн тэгээр төгсөх вэ?
Хэрвээ, чи хичээвэл юунд ч хүрч чадна...
- 8x100
Сэлүүн Санаа ХХК-ийн дэргэдэх 8x100 сургалтын төв нь үйл ажиллагаагаа эхлэсний 5 жилийн ойгоо тохиолдуулан олон арга хэмжээ зохиож байгаагийн нэг нь энэ цахим сургалтын систем болно.

Ирээдүй, хойч үеийн эзэд болох сурагч та бүхнийг хүссэн мэргэжилээ саадгүй сонгож, итгэл үнэмшил дүүрэн сурч, илүү өндөр мэдлэгтэй, чадварлаг боловсон хүчин болж эх орондоо зүтгээсэй гэсэн хүслийн дор ийнхүү ажиллаж байна.